Monday, October 5, 2009

Satu Malaysia: Najib Satu Malaysia (2)

sambungan.....

Najib Satu Malaysia

Sehingga ke hari ini, transisi peralihan kepimpinan dalam negara berlaku dengan licin dan lancar. Pada 3 April 2009, Malaysia mencipta satu lagi sejarah baru dalam warisan kepimpinan negara apabila Datuk Seri Mohd Najib Tun Abd Razak mengambil alih teraju kepimpinan negara dengan persaraan Tun Abdullah Ahmad Badawi (2003-2009) sekaligus menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke enam. Seiringan dengan itu, Najib telah mengumumkan bahwa kepimpinan beliau akan berteraskan kepimpinan "Satu Malaysia" dengan ditunjangi oleh lapan nilai utama termasuklah budaya kecemerlangan, penerimaan, pendidikan, integriti, meritokrasi, rendah hati dan kesetiaan yang dapat di iktiraf sebagai nadi pembangunan, perkembangan dan pencapaian matlamat Satu Malaysia ini.
Transformasi dalam kalangan masyarakat dijangka dapat direalisasikan sekiranya pengisian yang sewajarnya dilakukanan agar nilai tersebut boleh mencambah budaya pemasyarakatan dalam negara ini. Oleh yang demikian, kertas kerja ini akan menjurus kepada soal pemahaman ke atas gagasan Satu Malaysia dan bagaimanakah ia boleh dijadikan sebagai satu amalan dalam kalangan masyarakat dan seterusnya memelihara kesejahteraan komuniti yang menghuni negara ini tanpa mengira agama, keturunan, kepercayaan, gender mahupun latar belakang pendidikan dan pekerjaan.
Barangkali Najib yang berumur 55 tahun mempunyai ruang yang besar untuk melakukan perubahan melalui Satu Malaysia tetapi apakah beliau akan dibenarkan untuk membawa perubahan drastik?. Dengan warisan peninggalan jika diimbas sejak pemerintahan Dato Onn Jaafar diikuti dengan kedudukan Perdana Menteri ketiga, Tun Hussien Onn, , beliau merupakan anak Perdana Menteri yang pernah menduduki kerusi ini. Beliau hanya berumur 22 tahun ketika bapanya, Tun Abdul Razak meninggal dunia akibat penyakit leukemia. Lima minggu selepas itu, beliau menjadi ahli parlimen yang termuda dalam sejarah kepimpinan politik Malaysia, Timbalam Menteri ketika berusia 23 tahun, Menteri Besar pahang ketika berumur 29 tahun dan 32 tahun ketika menyertai kabinet kerajaan. Dalam parti pula Najib menjadi Ketua Pemuda sejak 1987 sehingga 1993 dan kini menjadi Presiden parti. 32 tahun dalam sistem tadbir urus negara menunjukkan beliau arif selok belok kekuatan dan kelemahan sistem di peringkat nasional, negeri, dan lokal. Bagaimana pengalaman ini ini boleh diadun dengan suasana persekitaran semasa akan memperlihatkan kematangan kepimpinan Najib untuk berhadapan dengan sebarang cabaran. Satu Malaysia merupakan salah satu cabaran yang memerlukan pengiktirafan untuk mendapatkan semula kepercayaan dan keyakinan ahli masyarakat. Sejauhmanakah benar Satu Malaysia ini merupakan sekadar satu konsep yang hampir sama dengan amalan sebelum ini?. Bersambung............
(Petikan Kertas Kerja Satu Malaysia: Pendefinisian, Pemahaman dan Pelaksanaan, Dr Sivamurugan, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, USM)

No comments: