Monday, September 7, 2009

Lailatul Qadr dan Wang Dana

Kita sudah melepasi 15 hari berpuasa dalam bulan Ramadhan Al Mubarak. Ini bermakna kita sudah menghampiri 10 malam terakhir yang dijanjikan oleh Allah swt mengenai kedatangan Lailatur Qadr. Malam yang terlebih baik daripada 1000 bulan, yakni bersamaan 83 tahun 4 bulan. Sesungguhnya janji Allah itu benar bagi mereka yang istiqamah dan bertaqwa. Mudah-mudahan kita tergolong dan dipilih oleh Allah untuk menemui malam yang mulia itu.

Cuma saya tertarik dengan kata-kata sinis yang dilontarkan oleh YAB Datuk Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu bahawa mereka lebih sanggup menunggu berjam-jam untuk mendapatkan Dana Hari Raya, Dana Remaja, Wang Zakat yang diberikan oleh Kerajaan Negeri daripada menunggu janji Allah mengenai kedatangan Lailatul-Qadr tersebut. Semakin hampir bulan Ramadhan ke penghujungnya semakin berkurangan pula saf solat di masjid dan juga di surau. Sewajarnya mereka lebih mengutamakan janji Allah daripada janji kerajaan negeri. Kata-kata ini diungkapkan beliau di 'Majlis Berbuka Puasa Bersama YAB Menteri Besar' di Masjid Sultanah Nur Zahirah, Bandar Marang pada 2 September 2009 yang lalu.
Adakah kita akan 'terpilih' jika kita masih sibuk membeli belah dan lebih selesa berada di 'teratak' kita daripada melangkah kaki ke surau dan masjid di hari-hari terakhir dan 'waktu kecemasan' ini - Bestari

No comments: