Tuesday, July 7, 2009

Tiga Projek Jana Pembangunan Marang

Pembinaan empat fakulti tambahan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di Bukit Khor, Kem PLKN di Kem Chador, Temala dan Agro Terminal Terengganu (ATT) di Undang, antara projek yang akan dibina mulai tahun hadapan. Ketiga-tiga projek bernilai RM 845 juta ringgit ini dijangka akan merubah lanskap pembangunan Daerah Marang.

Kenyataan ini dibuat oleh YB Encik Yahaya Khatib Mohammad, Pengerusi Jawatan Kuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam Terengganu ketika sidang akhbar dipelancaran program Sahabat Usahawan Terengganu (SUT) di sini kelmarin. Beliau turut optimis pembinaan ATT adalah sebahagian usaha kerajaan negeri untuk menyediakan platform lengkap kepada pemasaran barang buatan Terengganu terutamanya kepada usahawan-usahawan yang terlibat dalam bidang pertanian dan pembuatan. Kedudukannya yang berhampiran dengan Leburaya Pantai Timur (LPT) juga memberi kelebihan kepada penduduk Marang untuk memasarkan produk tempatan.
Selain itu projek ECER di Marang turut memperkenalkan penanaman pokok Kenaf untuk menggantikan penanaman tanaman tembakau di Jambu Bongkok. Pembinaan jalan raya baru antara Changkul Pak Abas ke Bukit Khor dan dari Kubu ke Felda Chador bernilai RM 15 juta turut akan dibina mulai tahun hadapan. Yahaya juga turut membayangkan bahawa sistem pengangkutan bas akan dipulihkan semula antara Pekan Pengkalan Berangan ke Bandar Marang dan dari Pekan Pengkalan Berangan ke Bukit Payong.

No comments: