Wednesday, June 17, 2009

Pelajari Blog Di Info Desa Alor Limbat

Peserta yang sedang meneliti tugasan yang sedang diberikan


Alor Limbat – 17.6.2009 (Rabu)

Seramai 20 orang penjawat awam dari Kementerian Penerangan, Kebudayaan dan Kesenian telah mengikuti kursus pendek selama tiga hari di Info Desa, Alor Limbat mulai 17-19 Jun ini. Mereka terdiri daripada anggota Jabatan Penerangan Negeri Terengganu, Jabatan Penyiaran Terengganu, Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) dan Bernama.


Encik Ikram bin Hashim, Pengurus Info Desa, Alor Limbat sedang membantu peserta kursus

Peserta yang menjalani kursus tersebut akan diajar cara dan kaedah mendaftar laman blog masing-masing sebagai kemahiran baru seiring dengan perkembangan teknologi komunikasi terkini. Pengarah Jabatan Penerangan Negeri Terengganu Hajah Halimaton Hamza pula mengulas bahawa ini adalah sebahagian daripada keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Penyelaras Kementerian Penerangan (JKPKP) Negeri Terengganu yang bertujuan untuk memberi nilai tambah dan pengetahuan baru kepada anggota jabatan dan agensi untuk membantu mereka meningkatkan kerja yang lebih efisien. Beliau juga turut mengucapkan terima kasih kepada kerjasama yang diberikan oleh pengurusan Info Desa, Alor Limbat yang memberi komitmen yang tinggi dalam memberi kemudahan kursus kepada penjawat awam agensi dan jabatan dibawah kementerian secara percuma.

Peserta dari Jabatan Penyiaran Terengganu, Rohani, Ijoi dan Farah
Info Desa, Alor Limbat yang mula beroperasi sejak tahun 2006 telah pun mengendalikan lebih daripada 20 siri kursus dan melatih 400 orang peserta. Kursus yang ditawarkan termasuk pakej Microsoft Officce, Membina Laman Web dan Blog secara percuma serta menawarkan elaun sara hidup RM 90.00 sehari kepada mereka yang menghadiri kursus. Keutamaan diberikan kepada peserta-peserta bukan pelajar sekolah seperti warga desa, kumpulan belia, kakitangan kerajaan, dan pertubuhan bukan kerajaan. Ketua Jurulatih Info Desa, Cik Roslina Rosdi, yang ditemui mengatakan sambutan daripada orang ramai agak menggalakkan dan kursus yang berlangsung sekarang memasuki siri yang ke 6 bagi tahun 2009.

Peserta Jabatan Penerangan Terengganu dari hadapan, Nik, Shafri, Siti Mariam, Juliana


Nota:
Bagi yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut boleh menghubungi terus Encik Ikram bin Hashim, Pengurus Info Desa, Alor Limbat, Marang di talian : HP 013-646 3272

1 comment:

Wawasan Rakyat DUN 27 . Lumadan said...

httP://beaufort.bdd.org.my

Salam Singgah ....