Thursday, May 7, 2009

Kolej Matrikulasi Terengganu Dibina di Marang


YAB Datuk Ahmad Said menerima taklimat projek Kolej Matrikulasi Terengganu di tapak pembinaan

Daerah Marang telah dipilih sebagai lokasi Kolej Matrikulasi Terengganu yang akan memulakan kerja-kerja pembinaannya mulai pertengahan tahun ini. Kolej yang menelan perbelanjaan RM 200 juta itu akan dibina diatas tapak seluas 46 hektar di Serating, Marang. Kolej yang mampu menampung 3,000 pelajar akan mula menerima kemasukan pelajar baru pada tahun 2010. Ia dinyatakan dalam taklimat ringkas kepada YAB Datuk Ahmad Said Menteri Besar Terengganu di tapak Kolej Matrikulasi tersebut sempena Lawatan Sehari Bersama Menteri Besar di Dun Rhu Rendang hari ini.




Tapak Kolej Matrikulasi Terengganu di Serating lebih kurang 15 km dari Bandar Marang


Selain daripada Kolej Matrikulasi Terengganu, Daerah Marang juga menerima ‘pakej’ pembangunan berjumlah RM 800 juta ringgit dalam tempoh lima tahun termasuk pembinaan empat fakulti Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di Bukit Khor, pembinaan Kompleks Gunasama di Bukit Mawi dan Pejabat Agama Daerah Marang masing-masing bernilai RM6 juta ringgit.


YAB Menteri Besar menyampaikan oleh replika anak kunci balairaya kepada wakil penduduk. Kanan sekali Haji A.Rahman Che Ali, Pegawai Daerah Marang.


Sebelum itu Datuk Ahmad Said di majlis perasmian Balairaya Kampung Seberang Marang telah memperuntukan sejumlah RM 50,000 bagi kelengkapan balairaya tersebut termasuk kemudahan ICT ala ‘Cyber CafĂ©’. Di majlis yang sama beliau turut meluluskan peruntukkan bernilai RM 1 juta bagi pembinaan lima lagi balairaya baru dalam kawasan Dun Rhu Rendang.



Pasar Baru Marang yang berharga RM2 juta akan beroperasi menjelang hujung tahun ini.


YAB Menteri Besar dalam jadual Lawatan Seharinya ke Marang singgah melihat kemajuan pembinaan Pasar Marang


Pada majlis lawatan di Asrama Anak-Anak Yatim PERKAYA, Serating, YAB Mernteri Besar juga telah meluluskan peruntukkan kepada bengkel pertukangan dan jahitan berjumlah RM 400,000. Ini adalah sebagai usaha membaik pulih semula bengkel tersebut yang terbiar ketika asrama ini dibawah jagaan kerajaan negeri semasa pemerintahan PAS.

YAB Menteri Besar diperkenalkan kepada AJK Asrama PERKAYA



Beliau juga diberi penghormatan memeriksa perbarisan kehormat terdiri daripada anak-anak PERKAYA

Segala projek yang dilaburkan ke Daerah Marang dalam tempoh lima tahun ini dijangka akan berupaya merubah lanskap pembangunan daerah ini sesuai dengan slogan Marang Maju 2015.

No comments: