Sunday, March 29, 2009

Nelayan Perlu Bijak Guna Peluang


Tuan Haji Sa'dom berucap dimajlis tersebut

"Kini nelayan menjadi kelompok yang dicemburui oleh golongan petani dan juga sektor lain kerana pelbagai kemudahan yang diberikan oleh kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup nelayan". Kenyataan ini diucapkan oleh Tuan Haji Saadon bin Abd Wahab, Pengarah Bahagian Pembangunan Masyarakat dan Instiutusi Nelayan LKIM ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kali 30 Persatuan Nelayan Kawasan Marang Khamis lalu.
Beliau turut menyeru agar nelayan mendaftar sebagai ahli Persatuan Nelayan Kawasan supaya segala kemudahan dan juga kebajikan yang diberikan melalui persatuan ini dapat dinikmati oleh mereka. Terutama kemudahan bantuan bencana yang diumumkan oleh YAB Dato Seri Mohd Najib baru-baru ini yang meliputi bayaran RM4,000 ringgit untuk kematian di laut, RM10,000 hilang upaya kekal, bayaran hospital RM1,000 untuk kemasukan melebihi tiga hari, bot tenggelam bayaran maksimum sehingga RM12,000, kerosakan enjin akibat bencana bayaran maksimum sehingga RM 5,000 dan RM 3,000 untuk kerosakan kelengkapan menangkap ikan akibat bencana.


Ahli-ahli persatuan yang hadir

Beliau juga turut menegur sikap segelintir nelayan yang memperolehi insentif sara hidup bulanan sejumlah RM 200 yang jarang turun ke laut. Jika sikap ini berterusan kemungkinan kerajaan terpaksa mengkaji semula pemberian insentif ini. Setakat ini sejumlah 638 nelayan di Marang telah mendapat faedah daripada skim bantuan ini.


Penyampaian saguhati anak-anak nelayan cemerlang peperiksaan UPSR, PMR dan SPM 2008

Di majlis yang sama beliau juga menekankan peri pentingnya nelayan-nelayan bangsa Melayu khususnya untuk mencontohi nelayan-nelayan dari kaum Cina yang sentiasa menambah pelaburan saham dalam persatuan. Dividen yang tinggi sehingga 20 peratus setahun seharusnya menjadi galakan kepada nelayan-nelayan untuk membuat pelaburan dan keuntungan masa hadapan.

2 comments:

CIVIC Power said...

Salam Singah

Komuniti Bestari ke ni?

Bestari said...

Civic Power
Pejabat Penerangan Marang. mari ramai-ramai tengok blog ini. Tk.